Gilbert Dhondt Wonen houdt stand door mee te buigen met de modetrends Begonnen vanuit een garage en nu een begrip in Breukelen

Wie het aangename dorpsplein Kerkbrink in Breukelen regelmatig bezoekt, bijvoorbeeld op vrijdagen om de markt af te struinen, kent Gilbert Dhondt Wonen vast en zeker. De woonwinkel zit er sinds 1978 en is in de omgeving een waar begrip. Vanuit de garage startte Henk Dhondt, Gilberts vader, in 1968 met zijn handel in biezen, matten, tegels en balatum. Tot 2014 heette de zaak dan ook Henk Dhondt Interieurverzorging. Een jaar later blikt de interieurwinkel terug op een succesvolle metamorfose.

In 2014 ging het roer om, niet alleen qua naam, maar ook qua inrichting. De winkel werd flink gerenoveerd en even later volgde een feestelijke heropening voor de buurtbewoners. De zaak transformeerde van een bruin café-omgeving en een beperkt aanbod in materialen en rollen met stof, tot een shop voor praktische oplossingen, onverwachtse combinaties en kleurkennis waar klanten zich thuis voelen. Een ondernemend gesprek met Anneke Dhondt, mede-eigenaresse sinds 2006 en Wilma Korrel, woonstyliste. „Inspireren op interieurvlak betekent voor ons dat we mooie spullen leveren, die ook nog eens lang meegaan.”

De zaak heeft twee ingangen. Aan de kant van de Hazeslinger wacht een hond op zijn bazin, die het beestje altijd in vertrouwen bij Gilbert Dhondt Wonen achterlaat wanneer zij de Aldi binnenstapt. Aan de Kerkbrink staat de deur wagenwijd open om bezoekers van het plein uit te nodigen een kijkje te nemen in de woonwinkel. Diverse onmisbare producten uit de collectie zijn geëtaleerd en er heerst een ontspannen sfeer.

Alleen het beste

Wat direct opvalt, is dat alle materialen van een label met het huismerk zijn voorzien, ter vervanging van het oorspronkelijke fabrieksmerk. In de huidige tijd gaat het niet meer om de leveranciers van de vloerbedekking van deze wereld, maar gaan consumenten eerder af op individuele keuzes, personen en motivaties van ondernemingen, dan op de grootste naamsbekendheid. „Wij hebben alleen het beste bij de leveranciers geselecteerd,” zegt Anneke Dhondt. Bijkomend voordeel is dat consumenten de winkel niet slechts bezoeken om ideeën op te doen, materialen te voelen en adviezen te vragen om vervolgens elders te kopen, maar de bestelling bij Gilbert Dhondt Wonen indienen en een relatie opbouwen. Persoonlijke relaties en vergaande service zoals aan huis advies, eigen interieurplan en een jaarlijks magazine waarin de belangrijkste trends aan bod komen, zijn zaken waarmee Gilbert Dhondt Wonen zich onderscheidt van andere woonwinkels in de markt. Het team bestaat uit vier vaste medewerkers en een aantal freelancers.

Anneke Dhondt leerde Gilbert in Duitsland kennen. Destijds werkte hij als militair voor de luchtmacht. Inmiddels zijn ze jarenlang getrouwd en wonen ze met dochters Anne (18) en Sarah (15) in Maarssen. Met een mok koffie in haar handen blikt zij voorzichtig terug. „Gilbert was een mooie man om te zien. Ik vond hem erg leuk. Zijn vader zou ik omschrijven als een avonturier, eigenzinnig en als iemand die goed wist wat hij wilde. Gilbert werkt nauwkeurig en is doelgericht en gedreven. Als hij iets doet, dan doet hij het goed. Beide heren noem ik eigenwijs. Oftewel, ze hebben ieder een eigen visie. Het frappante is dat Gilbert met de jaren toch steeds meer op Henk is gaan lijken en ook meer begrip voor sommige bedrijfsorganisatorische beslissingen van zijn vader heeft gekregen.”

Ook al bestaan er synthetische alternatieven, de vraag naar linnen, wol, katoen en zijde blijft.

Doelgroep

De rol van Anneke Dhondt bestaat uit administratieve ondersteuning, alles in de gaten houden, zorgen dat de winkel op orde blijft, collectioneren, leveranciers selecteren en relaties onderhouden. In alles houdt zij de doelgroep in het vizier, namelijk mensen van middelbare leeftijd. Zij gaan qua inrichting voor de tweede ronde en willen kwalitatief goede spullen naar eigen smaak aanschaffen.

Steeds vaker zijn het spullen die milieuvriendelijk zijn, geschikt voor hergebruik en van natuurlijke weefsels. Ook al bestaan er synthetische alternatieven, de vraag naar linnen, wol, katoen en zijde blijft.

Bij de jongeren zijn vintage en retro momenteel enorm gewild. Vooral de kleuren groen en oranje en abstracte of bloempatronen doen het goed. „Anders dan bij onze doelgroep. Misschien komt dat wel omdat mensen van middelbare leeftijd deze fenomenen nog uit hun jeugd kennen. Vintage en retro vormen het decor van hun geschiedenis en ze hebben bepaalde associaties,” zegt Dhondt.

Pastel- en herfstkleuren

Wilma Korrel constateert dat pastelkleuren dit jaar een groot succes zijn. Die ontwikkeling maakt het werk spannender dan een paar jaar terug, toen alles grijs moest zijn. Korrel gaat uit van drie soorten stijlen in pastel. Erf voor een landelijke sfeer, met als kreten: buitenleven, natuur, ruim, comfortabel, gebruiksvriendelijk en ronde vormen. Park voor een sjieke sfeer, met als kreten: rust, luxe, klasse, robuust, rank en veel contrast tussen klassiek en modern. Tot slot loft voor een trendy sfeer, met als kreten: strak, overzichtelijk, functioneel, industrieel, symmetrisch en licht.

In 2016 zullen goud of okergeel, zwart, wit, bruin en bordeaux leidend zijn. „De mode loopt net iets voor op de inrichting. Jaarlijks zie ik dit weer gebeuren. We zien de jaren ’70 tegenwoordig terug in het straatbeeld. Herfstkleuren, franjes en speelse patronen trappen het nieuwe seizoen af. Ik adviseer mensen om echter hun eigen trends te volgen, want uiteindelijk zijn het hun wensen die als paal boven water blijven staan,” legt Korrel uit.

Klant in zicht

Dat de wensen van de klant soms echter niet zo uitgesproken zijn, weet Wilma Korrel met veertien jaar ervaring in de bedden- en woonindustrie als geen ander. Ongeveer 3,5 geleden stapte ze van VillaArena over naar het familiebedrijf. Ze heeft een prototype klant gedefinieerd, die hoog opgeleid is en bereid is om meer te betalen, want stijlvol wonen is belangrijk in deze fase van haar leven. „Zij wil verrast worden en staat open voor nieuwe ideeën die zelfs haar bestaande plannen onderuit kunnen halen. Zij wil trots kunnen zijn op het huis. Dit betekent dat Gilbert Dhondt Wonen een actieve bijdrage kan leveren, door verschillende mogelijkheden te presenteren waar ze zich goed bij voelt. Inspireren op interieurvlak betekent voor ons dat we mooie spullen leveren, die ook nog eens lang meegaan. Gezamenlijk en op maat een subtiele tot grondige metamorfose aanvliegen, zorgt voor het beste resultaat,” vertelt Korrel.

„Voor haar volgen we cursussen en lopen we beurzen af zoals ETC, Woonfabriek, Interio in Gent, Dutch Design Week en District Design in Zaandam. Als het moet, werken we met plezier buiten kantooruren,” vult Dhondt aan.